top of page

ԼԵՎՈՆ ՆԵՐՍԻՍՅԱՆ (1931-1999) Հատվածներ դասախոսությունից

«Ասում են՝ մարդը Homo Sapiens է, այսինքն՝ բանական արարած: Հիմա հարց տամ ձեզ՝ իսկ ապուշները՝ ապուշներն ի՞նչ է, մարդ չե՞ն: Մարդ են… Իբր թե բանականությունը տարբերում է մարդուն անասնական աշխարհից. շատ թեական պատասխան է: Ասում են՝ մարդը տարբերվում է ուրիշ դասերից զգացմունքներով: Իբր մարդը սիրել գիտի, ատել գիտի, իբր անասունը չգիտի: Մինչդեռ ի՞նչ սեր, երբ մարդիկ հազարամյակներով իրար կոտորել են, դավաճանել են, իսկ այնքան կան լավ գազանիկներ, որոնք երբեք ոչինչ իրար չեն արել...»


«Իմ հայրը, որ դերասան էր, ժողովրդի կողմից սիրված մարդ էր էս աշխարհում: Ինչ-որ մի թշվառական ներկայացում կար Սունդուկյան թատրոնում: Հորս վիճակվել էր խաղալ գերմանացի սպայի դեր՝ գերմանացի սպա: «Ինժեներ Սերգեյ» էր կոչվում այդ պիեսը: Չեմ հիշում, թե ով էր հեղինակը, բայց ապուշի մեկն էր: Անցած-գնացած բաներ են: Մի խոսքով՝ գերմանացի սպա: Պատերազմը դեռ նոր էր վերջացել, էս մարդը (Հրաչյա Ներսիսյանը), որ մտնում էր բեմ, ըստ սովորության, ասում եմ սիրված էր, ամբողջ դահլիճը՝ մեկ էլ որոտընդոստ ծափահարություններ: Լավ՝ մի ներկայացում, երկու …. Երրորդ ներկայացումից հանեցին էդ դերից: Ասում է՝ թե ի՞նչ պատահեց, վա՞տ եմ խաղում գերմանացու դերը: Ասում են՝ եղբայր, ուրեմն չհասկացա՞ր: Պատերազմը նոր է ավարտվել, ֆաշիստը դուրս է գալիս բեմ, եւ որոտընդոստ ծափահարություններ…»:

«Իսկ հի­մա դառ­նանք Ան­տի­գո­նե­ին:

... Այն պա­հից, երբ իմ ճշ­մար­տու­թյու­նը բախ­վում է պե­տա­կան ճշ­մար­տու­թյա­նը, սկիզբ է առ­նում ող­բեր­գու­թյու­նը: Ան­տի­գո­նե­ի դեպ­քը հենց դա է. նա դեմ է կանգ­նում պե­տա­կան օրեն­քին: Եվ հի­մա նա ոչ թե ցն­դածի մեկն է: Նա առա­ջին քաղ­բան­տարկ­յալն է: Հի­մա, ինչ­պես են պա­հում իրենց քաղ­բան­տարկ­յալ­նե­րը: Դրանք այն մար­դիկ են, ով­քեր հե­տա­գա­յում մա­սամբ դառ­նում են հե­րոս­ներ. ես դեմ եմ կանգ­նել պե­տու­թյան օրեն­քին` ես հե­րոս եմ: Մեր գիտ­ցած այդ ըմ­բոստ հո­գին, երբ նրան բռ­նե­ցին եւ ասում են հոպ, հի­մա քեզ կկ­րա­կեմ կս­պա­նեմ: Ասում է` կրա­կիր, սպա­նիր: Հի­մա, մեր Ան­տի­գո­նեն, մեր այդ 27-րդ պատ­վի կո­մի­սա­րը չէ եւ այդ­պի­սի բա­ներ չի ասում: Ահա, տա­նում են հի­մա նրան զն­դան: Ինչ­-որ շար­ժում­ներ չի անում, հե­րո­սա­կան ճա­ռեր չի ար­տա­սա­նում, որոնց հե­տո, գի­տեք, ասում են` վեր­ջին խոսք: Ասում են, թե ին­չու երե­սուն­յոթ թվին Բու­խա­րի­նը ու­րեմն հե­րո­սա­կան ճառ չար­տա­սա­նեց, իսկ Դի­միտ­րո­վը Սո­ֆի­ա­յում ար­տա­սա­նեց: Հե­րո­սա­կան ճառ: Մեր Ան­տի­գո­նեն այդ­պես չի անում: Ընդ­հա­կա­ռա­կը, նրան ասում ես` սա՞ է հե­րո­սու­հին: Այո, դա է: Ու­րեմն ձեր տա­րի­քի աղ­ջիկ է: Կյան­քը ինչ բան է` դեռ չի տե­սել: Սի­րել է, բայց դեռ չի ըմ­բոշխ­նել դրա քաղց­րու­թյու­նը: Նա ու­զում է ապ­րել, նա ու­զում է սի­րել, երե­խա­ներ ու­նե­նալ, լաց է լի­նում: Տա­նում են` լա­լիս է էս աղ­ջի­կը: Ոնց թե, դու հե­րո­սու­հի՞ ես, ինչ ես լա­լիս: Եվ, երբ մտա­ծում ես, բա ո՞րն է այդ քո ճշ­մար­տու­թյու­նը, բա ու՞ր է քո հե­րո­սու­թյու­նը. պարզ­վում է, որ այս­պես էլ կա­րե­լի է… Եվ նա հե­րոս է ոչ թե այն ճառն ար­տա­սա­նե­լու հա­մար, ոչ թե, որ ու­զե­ցել է պե­տու­թյան եւ օրեն­քի դեմ կանգ­նել, որով­հետեւ այլ կերպ ապ­րել չի կա­րող: Այո, ու­զում է ապ­րել, սի­րել, մայ­րա­նալ, բայց չի կա­րող: Կու­զեմ ապ­րել, կու­զեմ փրկ­վել. էհ, արա, ասա մե­ղա, մե­ղա ասա, կամ, ինչ­պես մահ­մե­դա­կան­ներն ասում են, աման: Թուր­քը որ վրադ հար­ձակ­վի, ասա աման, եւ կվեր­ջա­նա` ամե­նա­մեծ գա­զա­նից անգամ կփրկվես: Չեմ կա­րող ասել, չեմ կա­րող: Էու­թյունս ներք­նա­պես պատ­րաստ չէ, բայց սա ար­դեն պայ­քար չէ, բա­խում չէ, կռիվ չէ պե­տու­թյան դեմ, այլ իմ եսի, իմ սր­տի օրեն­քի հետ` իմ հա­մա­ձայ­նու­թյան նշա­նը: Այդ­պես, ինչ­պես բո­լոր նրանք, ով­քեր երբ­ևէ` հի­մա կամ վա­ղը, իրենց սր­տի օրեն­քը կհա­կադ­րեն պե­տու­թյան օրեն­քին: Պե­տու­թյան մե­քե­նան ծանր տան­կի նման կգա եւ կճզ­մի, կփշ­րի, կփշ­րի… Էս էլ Ան­տի­գո­նե­ի ճշ­մար­տու­թյու­նը: Քիչ առաջ պաշտ­պա­նում էի Կրե­ոն­տին, կու­զեք էլի պաշտ­պա­նեմ, ասեմ, թե ու­րիշ ելք չու­նի Կրե­ոն­տը: Ուշ­ադրու­թյուն դարձ­րեք, որ արա­ծը Ան­տի­գո­նե­ի մի չն­չին բան է` մի բուռ հող: Ուշ­ադ­րու­թյուն դարձ­րեք, որով­հետեւ կանց­նեն ամիս­ներ, եւ երբ ես կամ մեկ այլ մարդ կպատ­մի ձեզ Շեքս­պի­րի ող­բեր­գու­թյուն­նե­րը, երբ ասի, թե ի՞նչ եղավ, եղ­բայր Օթել­լո­յին ի՞նչ է պա­տա­հել: Թե ասում է թաշ­կի­նա­կը, թաշ­կի­նա­կը: Թաշ­կի­նա­կի հա­մար մարդ է սպա­նել, եղ­բայր: Այդ թաշ­կի­նա­կը, Շեքս­պի­րի այդ թաշ­կի­նա­կը, այս Ան­տի­գո­նե­ի մի բուռ հողն է: Փոքր բան է, բայց ամ­բողջ իր կյան­քը այս փոք­րու­թյան մեջ է: Էս փոք­րից է, որ մենք հի­մա որո­տըն­դոստ ճա­ռեր ենք ասում` փոք­րից: Այդ փոք­րը բե­րում է իր հետեւից ամե­նը, եւ մի բուռ հող ցա­նո­ղը աշ­խար­հը կքան­դի: Իրա­վունք ու­նեմ էդ­պես մտա­ծե­լու ես,` Լեւոնս, ես` իշխ­ա­նա­վորս, ես` Հիտ­լե­րը, Ստա­լի­նը, ես` Թա­լե­ա­թը, Աբ­դուլ Հա­մի­դը: Ի՞նչ է, հայ ես, իսկ ես ու­զում եմ թուրք պե­տու­թյուն ստեղ­ծել, իսկ դու ինձ խան­գա­րում ես, որով­հետեւ դրամս քեզ մոտ է, առեւտո­ւրս քեզ մոտ է, հրա­տա­րակ­չու­թյունս քեզ մոտ է, թատ­րոնս քեզ մոտ է, դպ­րո­ցա­կան սիս­տե­մը քեզ մոտ ավե­լի լավ է կազ­մա­կերպ­ված, քան ինձ մոտ: Ի՞նչ պի­տի անեմ ես` պի­տի խեղ­դեմ, ջար­դեմ, կո­տո­րեմ` մե­կու­կես մի­լի­ոն, եր­կու մի­լի­ոն, Տեր Զո­րում, թե անա­պա­տում, թե եկե­ղե­ցում: Կո­տո­րեմ հա­նուն փր­կու­թյան: Սա այն է, ին­չը որ մեր նոր ժա­մա­նակ­նե­րում, այս­քան վատ ժա­մա­նակ­նե­րում կոչ­վում է ար­դա­րաց­ման փի­լի­սո­փա­յու­թյուն: Այդ փի­լի­սո­փա­յու­թյամբ ամեն ինչ կա­րե­լի է, այո, ար­դա­րաց­նել: Մեր պատ­մու­թյան մեջ էլ 66 մի­լի­ոն զոհ տվինք սի­բիր­նե­րում` հա­նուն սո­ցի­ա­լիզ­մի: Հա­կա­ռակ դեպ­քում սո­ցի­ա­լիզ­մը չէր հաղ­թի իր հա­վի խել­քով: Բայց այդ հա­վի խել­քը տա­կը ուժ ու­նի, քեզ խեղ­դե­լու մա­գիլ­ներ ու­նի: Ինչ անեմ ու­րեմն, ինչ անեմ: Այո, իրա­վա­ցի ես, հա, ար­դար ես, հա կո­տո­րիր հա­յե­րին, հրե­ա­նե­րին, սլա­վոն­նե­րին, ֆրան­սի­ա­ցի­նե­րին, կո­տո­րիր, կո­տո­րիր, ազ­գեր կո­տո­րիր, սո­ցի­ա­լիստ­ներ կո­տո­րիր, կամ դաշ­նակ­ներ կո­տո­րիր: Էս բո­լո­րը, էս բո­լո­րը գա­լիս է մի բուռ հո­ղից, մի թաշ­կի­նա­կից, իմ մի ճիչից, իմ ճշ­մար­տու­թյու­նից, ես եմ, այդ եմ ու­զում, թող ինձ հան­գիստ ապ­րեմ, հան­գիստ սի­րեմ: Չի կա­րող, չի կա­րող թող­նել, որով­հետեւ այդ ապս­տամ­բու­թյու­նը կոր­ծա­նումն է պե­տու­թյան: Տե­սա՞ք ինչ­պես կոր­ծան­վեց Կրե­ոն­տը: Հենց որ իրեն մարդ զգաց` ինքն էլ կոր­ծան­վեց: Եվ նույն մե­քե­նան կգա եւ նույն ու­ժով եր­կու­սին էլ ոտ­նա­տակ կտա, կջար­դի, կկո­տո­րի: Ինչ է դուրս գա­լիս, ամ­բողջ պատ­մու­թյու­նը սա է, ամ­բողջ հա­մաշ­խար­հա­յին գրա­կա­նու­թյու­նը սա է` Ան­տի­գո­նե­ի ճիչն է, Ան­տի­գո­նե­ի կռիվն է` հա­նուն իր փոք­րիկ ճշ­մար­տու­թյան, իր մի բուռ հո­ղի, իր սի­րած թաշ­կի­նա­կի...Ես չգի­տեմ, գալու՞ է, արդ­յոք, մի ժա­մա­նակ, երբ այս սխալ վերաճած մարդը հանկարծ հասնի հասարակական այն վիճակի, երբ շտկվեն, հար­մա­րեց­վեն, հա­մահնչուն լի­նեն իմ ճշ­մար­տու­թյու­նը եւ այդ հս­կա պե­տու­թյան ճշ­մար­տու­թյու­նը: Մի ժա­մա­նակ, եւ դուք էլ մի կորց­րեք ձեր հույ­սը, որով­հետեւ առանց դրա անի­մաստ է ապ­րել, ես ոչ մի­այն բի­ո­լո­գի­ա­կան հույսս եմ կորց­րել, այլեւ մե­տա­ֆի­զիկ հույսս, որով­հետեւ, երբ դա լի­նի ինչ­պի­սի գե­ղեց­կու­թյուն­ներ, ինչ­պի­սի ող­բեր­գու­թյուն­ներ, ինչ­պի­սի զմայ­լե­լի հե­նա­րան­ներ կկորց­նեմ ես: Կկորց­նենք պայ­քա­րը, կկորց­նենք Ան­տի­գո­նե­ին, կկորց­նենք Համ­լե­տին, կկորց­նենք Օթել­լո­յին, կկորց­նենք ինձ եւ քեզ` բո­լո­րիս կկորց­նենք` հա­նուն չգի­տեմ ինչ­-որ իմ եւ պե­տա­կան օրեն­քի նմա­նու­թյան, եւ կկորց­նենք, իհար­կե, մեր այս զրույց­նե­րը, մեր այս կում-­կում ծա­րա­վը հա­գեց­նե­լու պա­հանջը»:


617 просмотров0 комментариев

Kommentare


bottom of page